KARABÜK (TİHA) – Sanayiye duyulan çocukluk merakıyla okul hayatını yarıda bırakıp sanayiye adım atan Motor Ustası Salih Kozan, çıraklıktan ustalığa geçişteki zorluklar ve servis ile tamirhaneler hakkında dikkate değer açıklamalarda bulundu.
12 yaşında sanayiye olan ilgisiyle okul hayatını ikinci plana atan Salih Kozan, ilk çıraklık deneyimlerinde ustalarından ve kalfalarından öğrendiği bilgilerle sanayiye hızla adapte olduğunu belirtti. Kozan, TİHA Muhabiri Şerife Kozan’a yaptığı açıklamada, “Çocuklukta gelen bu merak, beni sanayiye yönlendirdi ve işin inceliklerini öğrenmeye başladım” dedi.
Motor ustası Kozan, kalfalıktan ustalığa geçiş sürecinin yaklaşık 3-4 yıllık bir çalışmayı ve sürekli öğrenmeyi gerektirdiğini vurguladı. Bu dönemde işin pratiğini öğrenmek ve ustaların talimatlarını dikkatle uygulamak gerektiğinin altını çizen Kozan, günümüzde bu sürecin çıraklık, kalfalık ve ustalık eğitimleriyle desteklendiğini söyledi.
“Yeni teknolojik araçlarda servis daha bilgili oluyor”
Kozan, dışarıdaki tamirhaneler ile yetkili servislerin arasındaki farklılıkları da dile getirdi. Kozan, “Yeni teknolojik araçlarda yetkili servis daha bilgili oluyor. Yeni araç çıkmadan ustalar eğitime alınıyor. Eğitime alındığı için de onlar yeni araçlarda daha fazla bilgiye sahipler. Genellikle yetkili servisi, yeni teknolojiyle üretilen araçlarda dışarıdaki tamirhanelerde onları karşılayacak bilgi ve test cihazı olmadığından orijinal cihazlar kullanılarak daha çabuk arızaya ulaşılabildiği için tercih ediyorlar. Dışarıdaki ustalarımız da onların bilemediği, eski araçlarda daha çok bilgi sahibi oluyorlar. Geneli bundan kaynaklı” dedi.
Tamirhaneler ve servislerde çalışan kişilerin farkından da söz eden Motor Ustası Kozan, yetkili servis çalışanlarının bayiler tarafından sağlanan staj ve eğitimlerle, araçlar piyasaya çıkmadan önce bilgi sahibi olduklarını, dışarıdaki ustaların ise kendi tecrübeleriyle sorunları çözmeye çalıştığını, bunun da büyük bir bilgi farkı yarattığını ifade etti.
“İşine kafa yorarsan bu sektörde ilerleyebilirsin”
Sektörde ilerlemek isteyen gençlerin çoğunun okullardan ve eğitimlerden yönlendirildiğini belirten Kozan, “Bu işte başarılı olabilmesi için prensipli bir çalışma düzeni şart. Eğer işine kafa yorarsan bu sektörde ilerleyebilirsin” diye konuştu.
“Her işin ustası olamazsınız”
Motor ustalığının zorluklarına da değinen Kozan, bu yolculuğun sadece usta olmaktan ibaret olmadığını, esnaflık ve müşteri ilişkilerinin de önemli bir yer tuttuğunu belirtti. Kozan, “Her işin ustası olamazsınız, çıraklık, kalfalık, ustalık ve esnaflık olmak üzere her aşama kendine has zorluklar ve gereksinimler barındırıyor” dedi.
Motor arızalarının çoğunlukla yakıt kalitesinden kaynaklandığını belirten Kozan, yeni teknolojik araçlarda yaşanan arızaların ise genellikle Egzoz Geri Dönüşüm Sistemi (EGR) ve ADBLUE sistemlerinden kaynaklandığını söyledi.
“Eski araçlar daha çabuk tamir ediliyor”
Eski araçlarda mekanik arızaların daha kolay bulunabildiğini ifade eden Kozan, yeni araçların ise elektronik arızalar nedeniyle daha uzun süre bakım gerektirdiğini belirtti. Kozan, “Eski araçlar mekanik olduğu için daha çabuk tamir edilebiliyor. Elektronik araçlarda sensör arızaları, daha uzun süre zarfında çözülebiliyor” dedi.
Günümüz araçlarının parçalarının daha kolay bulunduğunu belirten Kozan, 10 yıldan eski araçlarda ise parçaların zor bulunabildiğini, ancak dünya çapında parça tedarikinin sağlandığını vurguladı. İyi bir ustanın herhangi bir arızanın üstesinden gelebileceğine işaret eden Kozan, zor durumların genellikle parça tedariki ve müşteriyle yaşanabilecek anlaşmazlıklardan kaynaklandığını dile getirdi.
Konuşmasının devamında yeni teknolojiyle üretilmiş araçların daha sık servise geldiğini açıklayan Kozan, eski araçların ise ciddi bir arıza olmadıkça servise başvurmadığını söyledi. Tamir giderlerinin aracın arızasına ve kullanılan parçalara göre değiştiğini vurgulayan Kozan, “Arabasına, yaptığın işçiliğe ve aldığın parçaya göre değişiyor. Bazı parçadan yüzde 20 kazanırsın, bazı parçadan yüzde 10 kazanırsın, bazı parçadan hiç kazanmazsın. Aldığın firmalarla alakalı. Lüks arabaysa farklı çıkar, normal araba ise farklı çıkar” dedi.
“Stajını ve eğitimini aldığın sürece bir sıkıntı olmaz”
Elektrikli araçlara geçişle birlikte bakım ve tamir konusunda oluşabilecek farklılıklara değinen Motor Ustası Kozan, “Elektrikli araç yeni bir teknoloji, yeni bir sistem. Bu nedenle mekanik bölümü yani yürüyen aksam kaporta bölümü normal araçla aynı. Sadece motor, şanzıman bir de akü bölümü farklı. O konuda ise stajını ve eğitimini aldığın sürece bir sıkıntı olmaz. Hemen hemen her şeyini bilinçli olarak yapar ve bir sıkıntı yaşamazsın” ifadelerini kullandı.
Yeni teknolojiyle birlikte gelişen araçların benimsenmesiyle sektörün gelişeceğini ve gençlerin teknolojiyle birleşerek daha iyi yerlere geleceğini belirten Kozan, dışarıdan gelen işçi kesimiyle rekabet edebilmek için gençlerin bu işe daha fazla önem vermesi gerektiğinden söz etti. Konuşmasının sonlarında müşterilerin en büyük kaygısının araçlarının iyi olup olmayacağı olduğunu ifade eden Motor Ustası Kozan, işini sağlam yapan ustaların bu kaygıları ortadan kaldırabileceğini açıkladı.
Bu bilgilendirici haber için Şerife Kozanı tebrik ederim.
çok bilgilendirici bir haber emeğinize sağlık